top of page

אהרון בלייז

הכירו את כשרונו מעורר ההשראה של אהרון בלייז והשפעתו על ביצועי האמנות השונים של הצייר, שניאור ירחי.


אהרון בלייז - האמן, חייו ופועלו

על אהרון בלייז שמעתם?

אולי לא.

בדרך כלל פחות שומעים על האנשים שעובדים מאחורי הקלעים, אבל אפילו בלי לדעת, את כישרונו ויצירותיו כבר ראיתם!

הכירו אמן מוכשר, מנפיש (אנימטור), במאי קולנוע ומדריך בתחום האמנות האמריקאית, בעל היסטוריה עשירה בתחום תעשיית האנימציה: אהרון בלייז (Aaron Blaise).

אהרון בלייז, נולד בפברואר, 1968 ובשנת 1989 פנה ללימודי איור בבית הספר לאומנויות רינגלינג (Ringling College of Art and Design), בפלורידה. את ראשית דרכו בקריירת האמנות שלו הוא עשה לאחר שהצטרף לחברת וולט דיסני (The Walt Disney Company).

שם עבד אהרון בלייז במשך 8 שנים כאנימטור וכאנימטור-מבקר ובמשך 12 שנים נוספות כבמאי. בלייז השתתף ביצירתם של סרטים רבים ומפורסמים, השאיר את חותמו בתעשיית האנימציה ותרם רבות לעולם האנימציה.


אחי הדוב

במאי שותף (כו במאי) - יוצר סרט שמועמד לאוסקר

על הסרט "אחי הדוב" שמעתם?

אז על האמן אהרון בלייז כנראה לא יצא לכם לשמוע הרבה, אבל על הסרט "אחי הדוב" בוודאי שמעתם. כנראה משום שהוא סרט הנפשה (אנימציה) של דיסני שיצא בשנת 2003 שהגיע להצלחה מסחררת ואף הועמד לזכייה באוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר.

הדמויות המרכזיות כפי שניתן לשמוע משמו של הסרט, הן דובים. ומנין הגיעו הדובים הללו אל המסך?

בלייז הוא הכו-במאי (Co-director) של הסרט יחד עם רוברט ווקר ואת כשרונו בציור הוא השקיע בהתבוננות ארוכה על דובים כדי לצייר אותם בצורה משובחת ובביצועים מופלאים.


הסרט "אחי הדוב" מתרחש באלסקה, שמהווה עבור הצופה עולם מסקרן ומפתיע.

הוא מספר את הסיפור המרגש והקומי של קינאי, בחור צעיר שבמהלך הרפתקאה מופלאה משתנה לדוב. מהפרספקטיבה החדשה של דוב, קינאי חייב להתמודד עם אתגרים חדשים ולגלות את העולם דרך עיניו החדשות.במהלך הסרט, קינאי מתרגש מהחוויות החדשות שמתרחשות בעולם הבר והטבע הסוער שסביבו, והוא מתיידד עם דוב קטן וחמוד בשם קודה.

קינאי וקודה מתנהלים ביחסים עוינים ומשונים עד שמצליחים לפתח יחסים טובים ולהתגבר יחד על משימות משותפות. במהלך הסרט, קינאי פוגש זוג צבאים מצחיק שמסייעים לו להתמודד עם האתגרים החדשים בחייו החדשים כדוב. ההתחברות שלו עם הצבאים מביאה לרגעי צחוק ושעשוע בסרט רבים עבור הצופה.

אך נוסף להסתגלותו של קינאי לחייו החדשים, הוא גם נרדף על ידי אחיו.

מסתבר שהפרק החדש בחייו מהווה איום על הסדר הקיים והאיזון במשפחתו.

קינאי מתמקד בנסיגה ובניסיון לשרוד בעולם החדש שבו הוא נמצא, ובמרד נגד הגורל שלו.בסופו של הסרט, הוא מצליח להבין את המשמעות האמיתית של החיים והיצירה מתגלה כמסע ערכי ומרתק שמכשיר את קינאי לקבלת אתגרים, לקשור קשרים חשובים, ולגלות את האושר בפשטות.



תפקידו של הכו-במאי בסרט אנימציה כולל אחראיות רבה בשלל תחומים.

עליו להשתתף בפיתוח הרעיונות הראשוניים ובהגדרת הסיפור של הסרט. הוא יכול להיות אחראי על פיתוח הסרט, סצנה, מבנה הסיפור, ופיתוח דמויות. 

הכו-במאי יכול לשתף פעולה עם אנימטורים בכדי ליצור תנועות וביטויים כדי להביא את הדמויות לחיים. 

הוא מסייע בעריכת סצנות ובכריכה של הסרט, כולל החלטות עיצוב ועריכה שונות.

על הכו-במאי לשמש כקשר בין צוותי היצירה השונים, כמו אנימטורים, גרפיקאים, וצוותי סאונד.

הוא אף עשוי לקחת חלק בהחלטות הקשורות בציור ורלוונטיות לסרט, כמו אסתטיקה, או תחושה כללית ובאופן כללי הוא משתתף בקביעת הסגנון ובמהלך היצירה מהשלב הראשוני ועד הסופי.


לאחר שהגיע לשיא מיוחד עם הסרט "אחי הדוב" המשיך אהרון בלייז לעסוק בפיתוח של פרויקטים שונים בדיסני אך בשנת 2007, אשתו נפטרה והוא החליט לעזוב את החברה לטובת הצעת עבודה שקיבל בפלורידה.


לא צריך להיות חובב דיסני כדי להנות מיצירותיו של אהרון בלייז, גם שנים לאחר יציאתן לאור, הן מוכרות ומפורסמות ותמיד ניתן לצפות בהן שוב ולהינות מאוד.

בין יצירותיו: "מלך האריות", "היפה והחיה", "אלאדין", "פוקהונטס", "מולאן" ו"ברנרד וביאנקה במבצע אוסטרליה".


עבודת אהרון בלייז בתפקיד אמן-מפתח

מתוך נסיונו רב השנים, התחיל לעבוד בשנת 2013 בחברת פרמאונט (Paramount Pictures) בתפקיד אמן מפתח (Development Artist).

עיקר תפקידו עסק בשלב התכנון והפיתוח האמנותי של הפרוייקטים בתעשיית האנימציה והקולנוע.

הפיתוח האמנותי כולל את יצירת הטכניקות הראשוניות, העיצובים הראשוניים של הדמויות, תרשימי הרקע, ותכני הסצנה הראשוניים שמשמשים כמודל לצוותי האנימציה והפוסט-פרודקשן (Post production) בשלבים מאוחרים יותר.


תפקידו של אמן מפתח הוא לשבת עם הבמאי וצוות היצירה לאורך תהליך בניית היצירה, כדי להביא את רעיונותיו לידי ביטוי ולפתח את רעיונות הסיפור של הפרוייקט.

לפני שהאנימציה מתבצעת בפועל, אמן-מפתח משפר את המראה והתחושה של האנימציה ושומר על האסתטיקה שמאפיינת את הסרט יחד עם רעיונות התסריט המקוריים.


עבודת אהרון בלייז בתפקיד במאי

הבמאי בסרט הוא האדם שמפרט ומבצע את הוויזואליה והסגנון האמנותי של הסרט.

הוא משמעותי ביותר בתהליך יצירת הסרט והוא אחראי לניהול והכוונה של הצוות הטכני והשחקנים כדי להבטיח שהסרט יופק בהתאם לוויזואליה, התסריט, והרעיון הראשוני שבו.


תפקיד הבמאי כולל את הנגיעה האמנותית ביותר שביצירת סרט.

הוא מחליט כיצד תיראה כל סצנה, איך תירגש השחקנים, וכיצד תופק הסצנה בצורה המתאימה לעלילה ולמסר הסרט. הבמאי גם יכול להשתמש במספר אמצעים טכניים כמו צילומים, עריכה, תחושה של זמן ומרחב, ומוזיקה כדי ליצור את האפקט הרצוי והמרתק שבסרט.


הבמאי הוא גם אחראי להפקת הסרט, הניהול של הצוות, ולשיתוף פעולה עם המפיקים והעורכים. הוא משחזר וקובע את הסצנות, מסדר את הצילומים, ומחזיק את המרקד הכללי שבתהליך הפקת הסרט.


את הסרט The Legend of Tembo ביים אהרון בלייז באולפני Tradition Studios.

גם בסרט הזה אפשר לראות את עבודת ידו ונגיעותיו המיוחדות של בלייז, בעיקר בחביבותו לציורי חיות גדולות, בסרט הזה – פילים.



הסרט לא מצלצל לכם מוכר? זאת משום שהחברה פשטה רגל והסרט מעולם לא עלה לאקרנים.


אהרון בלייז - מורה לציור יצורים חיים

אכן, במהלך שנים רבות שימש אהרון בלייז כאמן מוערך בעולמות הקולנוע והאנימציה, והוא הוציא עשרות יצירות אמנותיות בכיכובם של בעלי חיים שונים.

במשך זמן רב פתח את מיומנויותיו ושפר את יכולותיו בציור, בתיקון וביצירה של דמויות בעלי החיים באמצעות מגוון טכניקות אמנותיות.


בשנת 2012, בלייז ביחד עם שותפו העסקי, ניק ברוק, הקימו את "CreatureArtTeacher".

זו פלטפורמה אמנותית שמספקת שיעורים והדרכה מקצועית בתחום האמנות והאנימציה.

האתר מבוסס על הניסיון והידע הרחב של בלייז בעולם האמנותי ומספק לתלמידים מגוון רחב של שיעורים וסדנאות אמנותיות שמתרכזות ביצירה של דמויות ברמה מקצועית גבוהה.

הפלטפורמה מיועדת למתמחים ומעצבים בתחום האנימציה, הקולנוע, והגרפיקה הממוחשבת, והיא מספקת להם את הידע והכלים הדרושים לשיפור ופיתוח מיומנויותיהם.


לימודיו של שניאור ירחי אצל אהרון בלייז

בצעירותו, שניאור ירחי נפגש עם דמויות ועולמות מסרטי הדיסני וכתחביב מצא את עצמו לא פעם מחקה את הדמויות, מצייר אותן ומשתעשע בהן עם שילובים מעניינים בעולם הציור.

כך למשל מצא את עצמו אלאדין מניח תפילין ועף על טלית באחד מציוריו של ירחי. ההשראה מסיפורי דיסני, עם דמויות

אלאדין - שניאור ירחי

אהובות עליו, תרמה לשיפור ולפיתוח היכולות האמנותיות שלו, והביאה אותו להתמקצע בציור ובאמנות גרפית.


בזמן חיפושיו למצוא את הכישרון שמאחורי הסרטים המפורסמים של דיסני, גילה ירחי את אהרון בלייז, אמן מוכשר בעולם הציור והאנימציה.

ההיכרות הזו הובילה לרישום של ירחי ללימודים אצל בלייז, ושם התרשם מהשיטות והטכניקות של המורה המוכשר והמנוסה.

בלמידה אצל בלייז, גילה ירחי רעיונות משמעותיים שהוסיפו ליצירה האמנותית שלו.

בפרט, הוא התמחה בתחום ה"סטוריבורדינג" – יצירת תרשימי סקיצה או ציורים פשוטים בהם מוצבים פרטים כמו זוויות ציור חשובות, ברצף כמו בקומיקס.

בתחום חשוב זה משתמש שניאור בעבודתיו בתחום וגם ביצירות הקומיקס שלו.


חיבור למורה שלך גם אם הוא שונה ממך

לשניאור ירחי ובלייז, כמו שנאמר, יש שוני תרבותי, דתי, תפיסה שונה של העולם ואף מרחק גיאוגרפי.

שוני זה מאפשר לאמנים וגם למורה לאמנות להבין את ההשפעה המגוונת והמעניינת שיש בין התרבויות השונות.

זהו אחד מכוחות האמנות - היכולת לחבר בין אנשים מרקעים תרבותיים שונים ולשתף פעולה לצורך המשך היצירה הפנימית.

שניאור ירחי

במקרה של שניאור ירחי, הוא הבחין באפשרויות הרבות שטמונות בלמידה ממאמן כמו בלייז, אפילו אם ההשקפות והרקע התרבותי שלהם שונים מאוד.

ירחי הבין את הערך שבקבלת הידע וההדרכה מאמן דגול כזה והחליט להשקיע בלימודים אצלו.


המסגרת המקצועית והרעיונית שסיפק לו בלייז עזרו לשנות את מהלך הקריירה שלו ולפתח תחושה אמנותית חדשה ויצירתית.

ההבנה של שניאור ירחי אודות החשיבות שבלמידה מאמנים מוכשרים בכלל, ומבלייז בפרט, מדגישה את התשוקה שלו לצמיחה אמנותית ולהבנת עולמם של אמנים מרחבי העולם.

תשוקה שאין בה תלות בדת, תרבות, או גיאוגרפיה. זה מצביע על היכולת של האמנות להביא יחד אנשים מרקעים תרבותיים שונים ולהפרות שותפות יצירתית בין חברי התחביב המשותף.

למרות שסגנון האמנות של שניאור ירחי אופייני וייחודי לו, הוא עדיין מתייחס ללימודיו אצל בלייז כגורם חשוב בתהליך שבו פיתח את מיומנויותיו והעשייה האמנותית שלו.


ההשראה מהסרטים של דיסני והלימודים אצל בלייז השפיעו על ירחי בפועלו האמנותי בתחומים השונים וביצירות המרהיבות שהוא יוצר כיום.

Comentarios


bottom of page